Video card

GPU_BreakdownGrafická karta

Grafická karta je komponent počítača, ktorý zabezpečuje zobrazenie informácií na zobrazovacej jednotke, napríklad na monitore.Niekedy je grafická karta (grafický čip a podporné obvody) integrovaná na matičnej doske, prípadne je priamo integrovanou súčasťou čipovej sady (chipset). Obvykle je potom grafická pamäť zdieľaná s operačnou pamäťou procesora. Takéto riešenie ide samozrejme na úkor výkonnosti v zobrazovaní grafiky, a aj na úkor výkonu samotného hlavného procesora.

Moderné integrované riešenia sú však schopné nahradiť externé grafické karty s 3D akceleráciou nižšej triedy. Dôležité parametre grafickej karty sú: rýchlosť (bodová frekvencia/riadková a snímková frekvencia), rozlíšenie (počet zobrazených bodov v oboch smeroch), farebná hĺbka (počet zobraziteľných farieb, často vyjadrené počtom bitov), veľkosť pamäte, jej typ a rýchlosť a typ zbernice prostredníctvom ktorej je karta pripojená ku matičnej doske. V minulosti výkonnosť grafických kariet určovala hlavne veľkosť pamäte ktorou karta disponovala. Bolo jasné, že grafická karta s pamäťou 32MB je výkonnejšia ako karta disponujúca len 16MB pamäťou. Hlavným parametrom výkonu grafickej karty je však dnes najmä typ použitého grafického procesora (GPU) a pamäťovej zbernice. Keďže je stále pomerne bežné medzi spotrebiteľmi posudzovať výkony jednotlivých kariet na základe veľkosti ich pamäte, výrobcovia často používajú marketingové triky – karty s nižším výkonom, resp. brzdené nedostatočnou šírkou pamäťovej zbernice, sú vybavené väčšou pamäťou, než akú sú schopné pri svojej činnosti využívať, aby vznikol falošný dojem výkonnosti. V počiatkoch znázorňovania 3D objektov v počítačovej grafike bolo požadované, aby sa trojrozmerná scéna prepočítala a zobrazila za niekoľko minút. Dnešné grafické karty musia takýchto trojrozmerných scén zvládnuť okolo 70 za jedinú sekundu.

 

 

Snímka3

 

VPU – Visual Processing Unit

VPU je nové označenie grafického procesora.

GPU pomáha CPU tým že dáta alebo príkazy ktoré súvisia s grafickým prostredím spracuje čim odbremenuje aj operačnú pamäť RAM.

Súčastné GPU maju okrem zobrazovania dát na monitore za úlohu aj prehrávať video (plinulé FULL HD) a vytvarajú realistické 3D scény a pracujú zo zložitími matematickými operáciami.


Grafická pamäť

je špeciálna pamäť umiestnená na grafickej karte označuje sa VRAM – Video RAM (GDDR) jej kapacita sa pohybuje od 256MB – 3GB.


Video BIOS

Firm ware – základný program ovladajúci operácie na grafickej karte. Vykonáva inštrukcie dávane grafickému procesoru od CPU počítača.


 RAM DAC (Random Access Memory Digital to Analog Converter)

Prevádza digitálny signál s grafického procesoru (GP) do analogovej formy pre zobrazovaciu jednotku (Monitor)


 

 

 

zzz

Výstupné konektory grafických kariet:

  • SVGA - Konektor určený pre analógové VGA. Problém pri jeho používaní je rušenie, deformácia obrazu, deformácia bodu.
  • DVI - Digitálny výstup určený pre novšie LCD a plazmové display-e, využíva natívne rozlíšenie to znamená že každý bod je jednoznačne určený.
  • S-Video – Modulovaný video signál pre televíziu a video.
  • HDMI – Výstup s vysokým rozlíšením aj so zvukom.

AMD CrossFireX

ati-crossfireXAMD CrossFireX (známe aj ako CF alebo CrossFire) je technológia vyvíjaná spoločnosťou AMD, ktorá umožňuje pripojenie až štyroch GPU napájaných na grafické karty zapojených na jednej základnej doske tak, aby mohli fungovať súčasne a vďaka tomu vylepšiť až 4-násobne grafický výkon pri zapojení 4 GPU.

Scalable Link Interface

Scalable Link Interface (SLI) je názov pre multi-GPU technológiu vyvinutej spoločnosťou NVIDIA pre prepojenie dvoch alebo viacerých grafických kariet spoločne vyrábať jeden výstup. SLI je algoritmus paralelného spracovania pre počítačove grafiky, chcel zvýšiť výpočtový výkon je k dispozícii pre grafiku.sli